سیدمحمددانیال سیدمحمددانیال ، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره
الینا ساداتالینا سادات، تا این لحظه: 7 سال و 4 ماه و 8 روز سن داره

محمد دانیال کوچولوی دندون خرگوشی

روش صحیح حمام کردن نوزاد

1392/9/5 23:30
نویسنده : مامان محبوبه
994 بازدید
اشتراک گذاری
 

 

 آنچه را که باید در مورد استحمام نوزادان بدانیم : 

استحمام نوزاد، در حفظ سلامتى و رشد او تأثير بسزايى دارد. كودك پس از هر بار استحمام، نشاط و آرامش خود را به‌دست مي آورد، به خوبى شير مى‌خورد و به راحتى به خواب مى‌رود. همچنين در هنگام استحمام، مادر مي تواند بدن كودك را مشاهده كند و از وجود هر گونه التهاب، ورم و يا حالت غيرعادى آگاه شده و در بهبود آن بكوشد.

براي شستن موهاي نوزاد مي توانيد از شامپو بچه يا از همان صابون بچه اي كه در شستن بدن كودك به كار مي بريد، استفاده نماييد. اين صابون ها طوري ساخته مي شوند كه به ميزان اسيديته پوست كودك لطمه اي وارد نمي كنند و به همين دليل براي شستشوي موها نيز مناسب هستند.

در صورتي كه قسمتي از سر نوزاد را لايه قهوه اي رنگ ضخيمي كه ناشي از ترشح زياد چربي است، پوشانده است، قبلا از حمام كردن (حدودا يك ساعت قبل)، ابتدا با مقدار كمي روغن زيتون آن قسمت را به آرامي ماساژ دهيد و سپس او را حمام كنيد. اين لايه قهوه اي بيشتر در پوست سر نوزادهاي تازه متولد شده ديده مي شود.

   

توصيه هاي لازم براي حمام كردن نوزاد

 اگر براي اولين بار است كه مي خواهيد كودك را حمام كنيد، حتما نكات زير را مد نظر داشته باشيد :

 * هرگز زماني كه عجله داريد و يا به دليل خاصي، عصبي و بي حوصله هستيد، كودك را حمام نكنيد، زيرا عصبانيت و رفتار خشن مادر نه تنها كودك را از حمام كردن بيزار مي كند، بلكه او را نسبت به آب متنفر مي نمايد.

 * ليف زدن محكم و زياد و نگه داشتن كودك براي مدت زمان طولاني در حمام، او را بي حوصله و بي قرار مي كند. پس سعي كنيد كودك را با ملايمت و در مدت زمان كوتاه بشوييد.

 * متخصصين بهترين زمان براي حمام كردن نوزاد را، قبل از خوردن شير مي دانند. بدين ترتيب كودك خواب عميق تر و بهتري خواهد داشت. استحمام نوزاد درست بعد از شير خوردن ممكن است سبب استفراغ او شود.

* تشتي را مخصوص حمام كردن كودك تهيه نماييد و هرگز هيچ استفاده ديگري از آن نكنيد. قبل از حمام كردن تشت را به خوبي بشوييد.

* درجه حرارت آب تشت بايستي بايد حدود 37 درجه سانتيگراد باشد (آب گرم باشد، نه داغ). در ابتدا براي مادري كه تجربه چنداني ندارد، استفاده از دماسنج هاي مخصوصي كه به همين منظور در داروخانه ها به فروش مي رسند، توصيه مي شود. با چند بار حمام كردن، مادر مي تواند از طريق گذاشتن آرنج دستش در آب درون تشت، گرم و سرد بودن آن را تنظيم نمايد.

 * قبل از آن كه كودك را درون آب تشت قرار دهيد، محل ادرار و مدفوع او را با آب به خوبي بشوييد.

وسايل حمام كردن نوزاد

* اگر مي خواهيد به تنهايي و بدون كمك شخص ديگري، كودك را حمام كنيد، قبلا لباس هاي او را به ترتيب استفاده، در دسترس خودتان قرار دهيد. براي خشك كردن او، حوله نسبتا بزرگي را در نظر بگيريد. شامپو و صابون بچه و يك ليف نرم مخصوص بچه را نيز در كنار تشت آماده داشته باشيد.

 * حمام كردن روزانه كودك بسيار ايده آل است، در اين صورت تنها يك شستشوي چند دقيقه اي كافي خواهد بود.

 * حمام كردن كودك حتي زماني كه دچار سرماخوردگي شده است و يا تب دارد، هيچ گونه اشكالي ندارد، تنها كافي است دقت كنيد تا هواي اتاق گرم باشد.

* هنگام حمام كردن نوزادان پسر، پوست روي آلت را به آرامي كمي عقب زده و سريعا شستشو دهيد. در مورد نوزادان دختر، شستشوي اين قسمت حساس از بدن را با حركت دست از سمت جلو به عقب انجام دهيد تا از عفونت اين قسمت جلوگيري شود.

موقع شستن سر نوزاد مراقب باشيد تا آب وارد گوش هاي او نشود ، زيرا با ورود آب امكان عفونت و گرفتگي گوش وجود خواهد داشت. همچنين نگذاريد آب وارد دهان و بيني او شود، چون احتمال خفگي و قطع تنفس نوزاد وجود دارد.

* هرگز به طور ناگهاني بدن كودك را وارد آب تشت نكنيد. همانطور كه او را مانند حالت شير دادن در بغل گرفته ايد و با دست چپ، پاي راست او را از قسمت ران به خوبي چسبيده ايد، با دست راست آرام آرام ابتدا بر روي پاهاي نوزاد و سپس سينه او آب بريزيد.

 * شستشوي كودك بايد به آرامي و با حوصله انجام گيرد. كودكان و به خصوص نوزادان از حركات خشن و ناگهاني به شدت وحشت دارند.

* طي حمام كردن، مرتبا با او حرف بزنيد. حتي در صورت گريه كردن كودك، شما باز هم آرامش و خونسردي خود را حفظ كرده و او را از سخنان محبت آميز خود محروم نسازيد. نوزاد به خوبي، ملايمت و خشم مادر را تشخيص داده و نسبت به آن عكس العمل نشان مي دهد.

طريقه حمام كردن نوزاد : 

  

 براي حمام كردن نوزاد به ترتيب زير عمل كنيد:

1- ابتدا سر نوزاد را بر روي دست تان تكيه داده و كتف او را به خوبي بچسبيد و خيلي آرام او را از قسمت پاها وارد آب درون تشت كنيد. با كمك دست آزادتان، صورت او را با آب بشوييد (براي شستن صورت نوزاد، نيازي به صابون نيست).

حمام كردن نوزاد

2- با كمك ليف نرم و صابوني شده، روي سينه ، زير بغل ، شكم و دست ها و پاهاي كودك را بشوييد.

3- براي شستن سر نوزاد، در حالي كه پشت سر او را به قسمت ساق دست تان تكيه داده ايد، ران او را خوب و مطمئن بچسبيد و سپس دست ديگرتان را به شامپوي مخصوص بچه آغشته كرده و با حركات ملايم و دايره اي شكل سر او را شستشو دهيد. براي آبكشي هم، سر نوزاد را كمي به عقب برده و آب را به آرامي از جلوي سر به سمت عقب سر بريزيد تا آب وارد چشم ها و بيني و گوش او نشود.

4- براي شستشوي قسمت پشت و كمر، نوزاد را به پشت برگردانيد و در حالي كه سينه او را به روي ساق دست تان تكيه داده ايد، زير بغل او را بگيريد و با دست ديگر به آرامي ليف را روي پشت و كمرش بكشيد.

5- همان طور كه كودك را به خوبي گرفته ايد، او را آبكشي كنيد. سپس كودك را بر روي حوله اي كه قبلا به همين منظور پهن كرده ايد، قرار داده و حوله را دور بدن او بپيچيد.

6-زير بغل، زير گردن و لا به لاي تاخوردگي هاي پوست بدن نوزاد را به خوبي خشك كنيد و لباس بپوشانيد. مرطوب ماندن لابلاي پوست باعث بروز عفونت قارچي مي شود.

7- در فصل گرما، بعد از حمام كردن و خشك كردن نوزاد، اجازه دهيد چند دقيقه اي آزاد و بدون لباس دست و پا بزند.


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامانی درسا
24 دی 92 2:16
بودن آنهایی که بودنشان رامیخواهم، زمین رازیباترمیکند. "همیشه باش"تولدت مبارک عزیز دل